internationell utblick “Videoövervakning kommer att användas för annat än säkerhet” Detektor har träffat Keen Yao, Hikvisions internationella marknadschef för att diskutera framtidens videoövervakningsmarknad i allmänhet och Hikvision i synnerhet. Av Henrik Söderlund Keen Yao, Hikvisions internationella marknadschef: Keen Yao säger att andelen nätverksprodukter är större än analoga säkerhetsprodukter i Kina. Ungefär 60 procent av Hikvisions försäljning kommer från IP-produkter och 40 procent från analoga, vilket leder till den första frågan: När kommer Hikvision att bli 100 procent IP? – Vi har inte funderat på det. Det finns olika behov i olika områden och kunskapen om IP varierar. Hikvision gör bara affärer utifrån den efterfrågan som finns på marknaden. Vad är din syn på den kinesiska marknaden för videoövervakning? – Hikvision har möjlighet att göra mycket på den internationella marknaden eftersom vi har en stark bas på den kinesiska marknaden. På grund av säkerhetsproblem investerar den kinesiska regeringen och företag kraftigt i säkerhetsbranschen och övervakning är den viktigaste inriktningen tillsammans med larm och integrerade system. Det finns massor av möjligheter på den kinesiska marknaden. Det finns tecken på att den kinesiska ekonomin bromsar in. Tror du att regeringen kommer att minska sina investeringar i säkerhet? – Under 2015 har investeringar från regeringen inte minskat, men inte heller vuxit så snabbt. Vi tror att den kinesiska marknaden kommer att fortsätta att växa, och inte bara för videoövervakning utan för hela säkerhetsbranschen och inte minst när det gäller applikationer för att hantera den dagliga verksamheten. Vilken är den största tekniska trenden på marknaden i dag? – Det är intelligenta funktioner. Redan i dag och inte minst i framtiden kommer videoövervakning att användas inte bara för säkerhet utan också fungera som en plattform för slutanvändarens dagliga verksamhet. Hur ser du på Internet of Things? – Smarta hem och smarta städer… de kommer alla att vara anslutna till internet. Jag tror att de har en enorm framtidspotential. Vad är er största utmaning? – Det är den interna styrningen. Vi har mer än 14 000 anställda och det är mycket svårare att coacha de olika avdelningarna jämfört med när bolaget var ungt. Det är också anledningen till att vi gör det möjligt för mellanchefer att ta många fler beslut på egen hand. Ni anställde mer än 2 500 personer 2015 – planerar ni att anställa lika många under 2016? – Jag hoppas det. Vi kommer att fortsätta att investera och det finns en stor potential i nätverksvideo som en sensor. Ett stort antal studenter tar examen varje år och under 2015 var det fler än 800 studenter som gick direkt från universitetet till att börja jobba för oss. Under 2016 kan det bli ännu fler. Keen Yao säger att andelen nätverksprodukter är större än analoga säkerhetsprodukter i Kina. Smarta hem och smarta städer… de kommer alla att vara anslutna till internet. Jag tror att de har en enorm framtidspotential. Ni säger att ”glocalisation” är er kärnstrategi internationellt. Förklara vad ni menar med ”glocalisation”? – Vi är mycket närmare marknaden i dag och vi ger våra mellanchefer större inflytande att kunna ta fler beslut lokalt. På så sätt kommer beslutsfattandet närmare marknaden och de lokala teamen har all makt att fatta de beslut som de vill för att nå upp till de mål som har satts upp av företaget. Hur mycket räknar ni med att växa under de kommande åren? Kommer tillväxten fortsätta att vara 40–50 procent? – Vi hoppas att vi kan fortsätta att växa som vi har gjort och vi tror att det är möjligt. Vår relation med våra partners runtom i världen är mycket starkare nu och det ger oss en stor potential. Hikvisions flyttade huvudkontoret till en skyskrapa med plats för 4 000 personer för två år sedan. Nyheter om säkerhet varje dag – www. securityworldhotel.com d ete kto r sver ig e • 7