branschintervju ”Vi kan påverka människors Assa AB surfar på en framgångsvåg med en stark inhemsk marknad och en övergång till allt fler elektroniska lås. Detektor träffade Assas vd Urban Doverholt för att diskutera produktutveckling och trender. – Elektronik kommer in i allt fler produktområden och är här för att stanna, det är inte svårare än så, säger han. Av Henrik Söderlund Urban Doverholt har varit vd för Assa AB sedan maj 2009. Urban Doverholt har varit vd för Assa sedan maj 2009 och precis som för Assa Abloy-koncernen har det gått bra för Assa under de senaste åren. Bolaget omsätter i dag drygt en miljard kronor och har cirka 350 medarbetare. – Den svenska marknaden är både stabil och stark och har varit det länge. Sedan jag började har vi vuxit varje år. Hur ska ni se till att fortsätta växa? – Det händer mycket på marknaden och det finns ett antal saker vi behöver göra: för oss är innovation och produktutveckling väldigt viktigt. Assa lägger mer än 90 miljoner kronor på produktutveckling per år. Det är viktigt att vi fortsätter att vara innovativa och lanserar produkter som gör det bättre för slutkunderna på den skandinaviska marknaden även om vi har export också. Hur stor del av er försäljning är export? – Det är en mindre del. Vi har några stora exportländer: USA, Storbritannien, Norge och Balti- kum. Exporten utgör mindre än 20 procent. Inom vilka produktområden har ni störst tillväxtmöjligheter? – Elektroniska lösningar växer snabbare än mekaniska. Hur stor del utgör de elektroniska lösningarna? – Ungefär 50 procent och de växer väldigt snabbt. Under det tredje kvartalet 2015 utgjorde de elektroniska lösningarna 44 procent, det fjärde kvartalet var det också 44 procent – det varierar kvartalsvis men växer över tid. Sverige och Norge är långt före Danmark när det gäller elektroniska lösningar. Danmark är mer mekaniskt inriktat. Vad har ni för tillväxtmål? – Vad vi budgeterar med vill jag inte gå in på. Men vi vill fortsätta att leda marknaden både vad gäller tillväxt och när det gäller att leta och skapa konkreta kundvärden. Sedan kommer det alltid att finnas små nischföretag som har en starkare tillväxt än marknadsledaren. Det finns många duktiga bolag på vår marknad och det finns många bolag som växer eftersom marknaden är stark. Hur ser ni på produktutveckling? – Vi har ett nyckeltal som är väldigt viktig för oss och det är hur stor andel av vår fakturering som kommer från nya produkter. Vår definition av nya produkter är att de ska ha varit utvecklade de tre senaste åren. Under det fjärde kvartalet 2015 var det 32 procent och det är ett tecken på att vi får kunderna att använda nya produkter och det är viktigt för oss att vi träffar rätt eftersom vi investerar mycket pengar i utveckling. Vilken är den största trenden på marknaden just nu? – Efterfrågan på säkerhet ökar hela tiden och med elektronikens intåg så blir det också fler lösningar som ökar bekvämligheten. Den enskilt största trenden i vår marknad är att man börjar använda allt mer elektronik. När du börjar använda elektroniska lösningar händer ett antal saker, det ena är det som folk kallar Internet of Things – i den 100 procent mekaniska världen Efterfrågan på säkerhet ökar hela tiden och med elektronikens intåg så blir det också fler lösningar som ökar bekvämligheten. Den enskilt största trenden i vår marknad är att man börjar använda allt mer elektronik. kan inte ett lås kommunicera med en annan apparat. I den elektroniska världen kan du skapa en förmåga att olika delar i en lösning pratar med varandra. Det andra med elektroniska lösningar är att du kan utföra saker och ting som har med bekvämlighet och praktiska saker att göra när programvara börjar bli en del av en lösning och det gör att våra slutanvändare får ett bekvämare och bättre liv. Vi kan påverka människors liv på ett helt annat sätt. Ser du några fler trender? – Konsolidering, och där är Nyheter om säkerhet varje dag – www. securityworldhotel.com 28 • detektor sve r i g e