Ar Media International AB har tecknat ett avtal med Alarmgrossisternas Förening (AGF) om att tillsammans kartlägga marknaden för säkerhetsprodukter i Norge.
- Idag är det ingen som vet hur stor marknaden för produkter och system inom inbrottslarm, brandlarm, passerkontroll eller CCTV är. Vår undersökning syftar till att ta fram siffror som i möjligaste mån överensstämmer med verkligheten, säger Dick Ingelsbo, projektledare på Ar Media.
- Vi distributörer av säkerhetsprodukter vill naturlgtivis veta hur marknaden ser ut, hur stor andel vi har av marknaden. Då krävs en verklighet att utgå ifrån. Den ska Ar Media i samrbete med oss ta fram, säger Vidar Lippestad, ordförande för AGF.
Att uppdraget landade hos Ar Media International AB i Sverige har flera skäl. Dels kraven på objektivitet och konfidentialitet men mediaföretaget som specialiserat sig på säkerhetsbranschen, har också fått förtroendet p g a sin dokumenterad kompetens om marknaden och aktörerna.
- Vi inom AGF var eniga om ett samarbete med Ar Media gällande marknadsundersökningen i Norge. kommenterar Vidar Lippestad valet att anlita Ar Media.
- Självklart är detta mycket hedrande för oss som mediaföretag att AGF har valt oss som sin partner i detta viktiga projekt. AGF består av Norges ledande distributörer av säkerhetsprodukter och den här undersökningen har stor betydelse för medlemmarna när de exempelvis ska bedöma marknadsandelar och den allmänna utvecklingen på marknaden, säger Lennart Alexandrie, VD för Ar Media International AB.
Undersökningen, som inleddes i april och ska genomföras under maj och juni, leds av Dick Ingelsbo som i samverkan med de norska aktörerna inom säkerhetsmarknadens distributionsled insamlar erforderliga uppgifter för att kunna sammanställa denna, för Norden, unika marknadsanalys.
- Undersökningen kommer att visa säkerhetsmarknadens storlek i form av volym avseende produktområdena inbrott, brand, passerkontroll och CCTV, säger han.